Předmětová komise
dějepisu
Rozcestí
Mikulášský hřbitov
Memento hřbitova u svatého Mikuláše
Hřbitov s kostelem svatého Mikuláše je jednou
z nejvýznamnějších památek v Plzni. Ve druhém městském obvodu je
památkou s nejdelší historií. Už v roce 1414 zde u kostela sv.
Mikuláše a sv. Jana Křtitele, založeného o osm let dříve, město zřídilo hřbitov
pro pohřbívání chudiny. Od 16. století tu byli pohřbíváni i nekatolíci.
V závěru 18. století došlo k systematickému rušení hřbitovů uvnitř
městské zástavby. Místo hřbitova na dnešním náměstí Republiky převzal hřbitov u
svatého Mikuláše, který se tehdy nalézal daleko za
městem.
V průběhu 19. století byla na hřbitově pochována většina významných
Plzeňanů. Jejich náhrobky, které měly převážně vysokou architektonickou a
uměleckořemeslnou úroveň, ze hřbitova vytvořily galerii uměleckých děl
s jedinečnou atmosférou. Dodnes je zachován například klasicistní náhrobek rodiny Becherovy, litinové
náhrobky J. Otta a W. Kopetzkého, náhrobky J. K. Tyla, rodiny Hahnenkamovy a
Horův - Peithnerův s figurální sochařskou výzdobou od A. Wildta, rodiny
Mehnertovy se sochou od L. Wildta. Zachována je také hrobka rodiny Komareckovy
z roku 1878 s novorománskými prvky. Příkladem novogotického slohu je
čelo Jahnlovy hrobky a náhrobek rodiny Guldenerovy. Umění počátku 20. století,
kdy byl Mikulášský hřbitov uzavřen (po dokončení centrálního hřbitova
v Doubravce), reprezentuje náhrobek E. Škody z roku 1903.
Význam hřbitova nejen z hlediska historie města a jeho vynikajících
osobností, ale i z hlediska umělecké hodnoty a jedinečné atmosféry si od
počátku 20. století uvědomovala řada vzdělaných Plzeňanů. Především L. Lábek usiloval o uchování charakteru
hřbitova, jehož atmosféra inspirovala i J. Trnku, který prožil dětství na
Petrohradě, pro vytvoření jeho
Zahrady. Ve 20. letech proběhla citlivá úprava hřbitova.
Radikální změna poměrů v zemi po roce 1948 přinesla Plzni postupné
prohlubování technokratického přístupu k řešení urbanistických,
architektonických i uměleckých problémů. V závěru 50. let vznikl nový územní plán města, jehož
autoři předpokládali rozšíření komunikace podél mikulášského hřbitova. Památkáři
se záměrem nesouhlasili, neboť by jím došlo k výraznému zásahu do hřbitova,
který se pro své hodnoty navíc v roce 1963 stal kulturní památkou. Ve
stejném roce ale Městský národní výbor v Plzni požádal o zrušení ochrany,
neboť hřbitov měl být zlikvidován. Ministerstvo školství a kultury od památkové
ochrany sice neupustilo, ale umožnilo likvidaci pásu hřbitova pro rozšířenou
komunikaci. Na první pohled přijatelné kompromisní řešení bylo příčinou
nenapravitelné zásadní devastace „plzeňského Slavína“. V likvidovaném pásu
se totiž nacházela celá řada významných náhrobků, mj. i náhrobek E. Škody. Na
návrh památkářů sice byla zachována alespoň jižní část hřbitova, novější část
hřbitova však byla - kromě náhrobku J. K. Tyla - nemilosrdně zničena. Třebaže
v závěru 60. let, kdy došlo k provedení prací, byly některé části
cennějších náhrobků ze severní části přeneseny do jižní části areálu, většina
náhrobků a hrobek - včetně 15 památkově chráněných - byla zlikvidována.
Nenávratně zmizela například hrobka Klotzova, rodiny Pankrazovy, náhrobek rodiny
Trotzerovy, rodiny Carencio, ale také socha Panny Marie – ústřední umělecké dílo
celé novější části hřbitova.
Přestože v polovině 90. let došlo k přehodnocení plánu
komunikačního systému města Plzně a kapacitní komunikace (do té doby ještě
nepostavená) povede v jiné trase, byla v roce 2001 zbořena i hřbitovní
zeď a nahrazena novou, vybudovanou v jiném místě. Devastace hřbitova
pokračuje i v současnosti – chátráním, vandalismem, rozkrádáním
jednotlivých pomníků. Snad jen náhrobky
E. Škody a J. K. Tyla mají pravidelnou údržbu. Většina dochovaných
náhrobků, které přečkaly úpravy v závěru 60. let, jsou ve špatném stavu. Zoufalý
stav hřbitova je ostudným pro město Plzeň, přestože hřbitov městu nepatří. Město
by si však mělo podstatně více uvědomovat odpovědnost za svou
historii.
Je nejvyšší čas zachránit alespoň zbývající náhrobky zakladatelů moderní
Plzně a pokusit se prostoru hřbitova
alespoň částečně navrátit
důstojnost. Bude to náročné, je to však nutné! Hřbitov u svatého Mikuláše navždy
zůstane varováním před technokratickými zásahy do městského organismu bez ohledů
na kulturní hodnoty, které nelze vyčíslit.
Ing.arch. Petr Domanický, Národní památkový
ústav, územní pracoviště Plzeň
Text vznikl
s využitím článku Hřbitov u sv. Mikuláše v Plzni (napsal P. Domanický
a J. Jedličková), uveřejněného ve sborníku Plzeňsko II – sborník Spolku za
starou Plzeň (vydal Spolek za starou Plzeň ve spolupráci se Státním památkovým
ústavem v Plzni v roce 2002,
s. 3-31).